Wednesday 6 April 2016

BETUL KE PAYUDARA KECIL SUSU SIKIT??

Payudara Kecil Susu Sikit adalah mitos dan TIDAK BENAR SAMA SEKALI. Penyusuan ibu sebenarnya adalah tidak bergantung kepada saiz payudara. Kecil atau besar sama sahaja...


Yang membezakan saiz payudara setiap perempuan adalah sel lemak yang terkumpul. Lagi banyak lemak, maka lebih besarlah payudara seseorang wanita tu.. Dan, sel lemak ini tak ada kaitan langsung pun dengan kuantiti susu yang bakal terhasil. Yang membezakan ini adalah jumlah tisu kelenjar susu dalam payudara. Rata-rata wanita dewasa mempunyai 15 - 20 lobules (rujuk gambar di bawah) tisu kelenjar susu yang mengelilingi nipple.



Penghasilan susu ini sebenarnya diransang oleh hormon dan kekerapan sesi penyusuan (demand & supply). Maksudnya, lagi banyak baby menyusu maka lagi banyaklah susu terhasil. So, nak susu banyak kerapkan penyusuan dan bukan menyalahkan saiz payudara.

Namun, dalam sesetengah kes yang mana payudara tidak berubah bentuk dan saiz semasa hamil, dan masih lembut selepas kelahiran bayi, wanita tersebut berkemungkinan mengalami insufficient glandular tissue (IGT).  Ibu menghadapi IGT ini tidak mempunyai kelenjar susu yang mencukupi dalam payudara mereka untuk menghasilkan susu secukupnya untuk bayi. Jadi, berjumpalah dengan pakar laktasi atau doktor untuk nasihat dan tindakan selanjutnya.

Namun, faktor luaran seperti merokok, sejarah pembedahan payudara dan sesetengah ubat juga boleh mengurangkan penghasilan susu. 

Salam Penyusuan...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BERBALOI MINUM... SEKALI PAM 14 OZ... DULU DROP 9 OZ JA....


BARU SEPEKET SUSU DAH PEKAT TERKEJUT DAPAT 9 OZ 
DULU PALING TINGGI 5 - 6 OZ JA..
SEKALI MINUM AJE TU..

BERMINAT NAK TAHU DETAILS PASAL MARYAM?
WHATSAPP
012658107

No comments:

Post a Comment