Sunday 14 August 2016

KESAN HERBA TERHADAP IBU MENYUSU

Herba walaupun bahan semulajadi, ia tak semestinya selamat untuk ibu yang menyusukan bayinya. Tambahan pula, kebanyakkan herba mengandungi bahan yang boleh menyerap ke dalam susu ibu dan berpotensi untuk mebahayakan anda dan bayi anda.

Sebagai contoh, sebatian kumarin dan asid nikotin yang ditemui dalam halba berisiko memberi kesan kepada denyutan jantung, tekanan darah, kandungan gula dalam darah dan fungsi tubuh yang lain. Jika anda mengambil halba dalam amaun yang banyak dan kerap, bayi berkemungkinan untuk mengalami simptom-simptom berikut. Jadi sentiasa pantau bayi anda sekiranya terdapat sebarang perubahan atau alahan untuk mengenal pasti puncanya.



Paling penting diingatkan rawatan herba tidak melalui kajian yang lengkap, terutamanya bila berkaitan dengan laktasi. Jadi, berwaspadalah dalam menggunakannya. Menurut Ruth A Laurence dalam bukunya Breastfeeding: A Guide For The Medical Profession, berikut adalah cadangan untuk ibu yang menyusukan bayi tetapi ingin mengambil herba untuk tujuan tertentu.

1. Elak teh herba aktif bahan farmakologi. Minum apa-apa jenis teh herba secara sederhana.

2. Hadkan pengambilan sebarang persediaan herba yang mengandungi beberapa jenis bahan aktif.

3. Sentiasa periksa label. Vitamin dan echinacea ringkas mungkin turut mengandungi herba yang sepatutnya dielakkan untuk ibu yang menyusukan bayinya.

4. Hanya gunakan produk yang boleh dipercayai (berdaftar dengan kementerian kesihatan). Pastikan produk herba tersebut mempunya kandungan dan pekatan yang jelas di tulis pada label.

5. Pastikan anda mendapat nasihat doktor terlebih dahulu sebelum ambil apa-apa ubatan jenis herba memandangkan mungkin boleh memberi kesan terhadap ubat-ubatan lain yang anda ambil.

Berwaspadalah dalam menggunakan herba yang tidak diketahui kesan sampingan!

Keep Positive in Breastfeeding Hokeh!!
Nak tahu rahsia susu meriah dan pekat? Jom whatsapp wakil kami untuk dapatkan HARGA PROMOSI serta detail lanjut berkenaan produk..

Hanya yg whatsapp akan dapat PROMOSI

Whatsapp "MMB" ke 0123658107 untuk dapatkan info tentang milk booster terbaik dan berkesan!



‪#‎milkboosterterbaik‬
‪#‎milkboosterfood‬
‪#‎milkboosterforbreastfeeding‬
‪#‎milkboosterpalingberkesan‬
‪#‎maryammilkbooster‬

No comments:

Post a Comment